Uwaga
Maszyny DOOKOŁA
The GloBall Moto Report_poradnik
- Szczegóły
- Poprawiono: czwartek, 19, kwiecień 2012 16:25
- Mateusz Zmyślony
Oto specjalny serwis informacyjny dla tych wszystkich, których szczególnie interesuje motoryzacyjny wątek ekspedycji GloBall. Opiszemy losy naszych samochodów i historie ich załóg, doprawione szczyptą anegdot.
Modyfikacje Daihatsu Rocky - snorkel
- Szczegóły
- Poprawiono: piątek, 30, wrzesień 2011 21:17
- Batłomiej Suder
To wspaniałe uczucie, kiedy wreszcie się znajdzie ten wymażony element auta, motocykla, żaglówki. Lepsze jest tylko kiedy się go założy. No jeszcze lepiej gdy działa jak producent przewidział.
To mój trzeci snorkel, dwa poprzednie nie zostały założone z powodów estetycznych i praktycznych.
Nowy snorkel od Toyoty Bush Taxi, np model LJ 77, pasuje idealnie. Chciałem mieć snorkel z prawej strony, choć to utrudnienie, wreszcie się udało.
Modyfikacje Daihatsu Rocky - listwy boczne i maska
- Szczegóły
- Poprawiono: sobota, 24, wrzesień 2011 03:28
- Batłomiej Suder
W małym samochdozie staramy się oszczędzić tyle miejsca ile to tylko możliwe wyżucając z wnętrza wszelkie zbędne przedmioty.
Uznaliśmy że powieszenie kanistrów z boku pojazdu będzie najlepszą opcją na odzyskanie przestrzeni.
Aby zwiekszyć powierzchnię, ułatwić wchodzenie na bagażnik, oraz wreszcie zwiększyć użyteczność maski, ogaciliśmy ją blachą alu. Nareszcie można bezpiecznie stanąć by zrobić zdjęcia... wejść na dach, sięgnąć wyżej...
Musimy uwżać na przednią szybę :- )
Modyfikacje Daihatsu Rocky - chlodzenie
- Szczegóły
- Poprawiono: sobota, 24, wrzesień 2011 03:21
- Batłomiej Suder
Nigdy nie mieliśmyproblemów z chłodzeniem. tu nagle ostatniego lata, rozpoczeły się dziwne sytuacje.
Ostatnim krokiem było wmontowanie dodatkowego wentylatora pchającego przed chlodnicą.
Daihatsu Rocky F75
- Szczegóły
- Poprawiono: poniedziałek, 29, sierpień 2011 10:13
- Batłomiej Suder
Daihatsu Rocky F75 – produkcja Japonia, rok 1989, silnik: 2,8 Turbo Diesel, żeliwny blok i głowica, bez żadnej elektroniki, z wyjątkiem reduktora załączanego podciśnieniowo...
Modyfikacje Daihatsu Rocky - zawieszenie
- Szczegóły
- Poprawiono: sobota, 24, wrzesień 2011 03:08
- Batłomiej Suder
W czasie ostatnich dwóch wypraw samochodem mieliśmy poważne problemy z resorami. Stare i wysłużone pióra po załadowaniu auta nie wytrzymywąły wykżyży, dziur itp. Zniszczone były także odbojniki. Na Znalezienie rozwiązania poświęcilismy 3 miesiące. Pod uwagę brane były: kowalstwo "artystyczne", używane, nowe wykonane w polsce, sprowadzane ze szwecji, produkty australijskie, itp.
Potanowiliśmy, że na wyprawę afrykańską wszystko musi być nowe lub jak nowe. Samochody bedą mocno obciążone. Waga wyposażenia i rzeczy osobistych dochodzi do 400 kg, dodatkowe paliwo i woda, oraz piłki dołożą kolejne 200 kg, a to już blisko maksymalnej ładowności Daihatsu. Dopóki jeździmy po gładkim asfalcie wszystko jest OK, jednak nierówności i wspinaczka górska weryfikują wszelkie słabe punkty. Zamówiliśmy resory przednie i tylne w Lovells w Australii.
Modyfikacje - Daihatsu Rocky - polibushe zawieszenia kabiny
- Szczegóły
- Poprawiono: piątek, 30, wrzesień 2011 20:39
- Batłomiej Suder
Sygnaly z naszego desk reseach mówiły wyraźnie, że pod wpływem temperatury i drgań wszystkie elementy gumowe ulegają szybkiej weryfikacji.
Dlatego zdecydowaliśmy się na wymianę wszystkich elementów na elastomery.
Wymiany dokonał Jacek Pogrzeba - Zapek, w swoim zakładzie w katowicach. Elementy były odlewane także w Katowicach. Do popularnych samochodów terenowych są dostępne pełne zestawy takich elementów, bez problemu możecie je wymienić nawet własnymi siłami. Tak robi część bardziej zdolnych i tych odważniejszych z nas. Taka wymiana często kończy się koniecznością wymiany śrub, dlatego trzeba być przygotowanym na ich cięcie lub rozwiercanie. Stare zardzewiałe wieloletnie mocowania zwykle nigdy nie były odkręcane.
Cechuje je nieco wyższa twardość i przykra zmiennośc charakterystyki pod wpływem temperatury. Im zimniej tym twardsze i bardziej przenoszące drgania od zawieszenia.
Powinny przetrwać dłużej niż elementy gumowe.
Modyfikacje Daihatsu Rocky - tylny zderzak
- Szczegóły
- Poprawiono: sobota, 24, wrzesień 2011 02:46
- Batłomiej Suder
Na długie podróże konieczne jest zabieranie ze sobą dwóch kół zapasowych. kola 31 cali nie bardzo chcą się mieścić we wnętrzu kompaktowego Daihatsu. Miejsce na bagażniku także uznaliśmy za zbyt cenne. Jedyną opcją pozostało zamontowanie dwóch kół z tyłu samochodu. Zdjęcia tak zmodyfikowanego zerzaka możecie zobaczyć na naszym facebooku.
Nogi widoczne na zdjęciu nie należą do tego artykułu ;-) wiec mamy dwie połówki dość lekkiego zdeżaka, z mocowaniami na dwa koła zapasowe osadzone na identycznej konstrukcji z obydwu stron. Wychylna, zabezpieczona zapięciem naprężnym.
Modyfikacje Daihatsu Rocky - kompresor
- Szczegóły
- Poprawiono: sobota, 24, wrzesień 2011 03:05
- Batłomiej Suder
W dlugich wyprawach przydatne jest posiadanie sprężonego powietrza. Dwie szkoły, elektryczna i mechaniczna dzielą co najmniej tak samo jak uwielbienie dla Land rowerów.
W Globall 2012 zdecydowaliśmy się na model mechaniczny. Kupiliśmy używane kompresory klimatyzacji,systemu Senden - siedem tłoczków na wirującym talezu pełniącym rolę wąłu korbowego.
W skład systemu wchodzą:
- filtr powietrza,
- naolejacz - zapobiega zatarciu się kompresora,
- zawór zwrotny, wyłącznik ciśnieniowy,
- manometry, zbiorniki powietrza,
- reduktor,
- końcówki do wpinania linii do pompowania, narzędzi, itp
Zdjęcia kompresora oraz umiejscowienia manometrów i podłączeń za chwilę. :- )
Kompresory do klimatyzacji potrafią wytworzyć cisnienie nawet do 30 atmosfer, duża wydajnośc około 120 litró na minutem, napełnia zbiorniki 30 litrowe w czasie około 1,5 minuty. Napełnianie koła trwa naprawdę bardzo krótko.
Sprężone powietrze można wykorzystać także do czyszczenia, przedmuchiwania, włączania blokad lub podzespołow, poziomowania samochodu lub podnoszenia zawieszenia przy wykorzystaniu maksymalnej ładowności.
To najbardziej skomplikowana i najdrższa modyfikacja.
Modyfikacje Daihatsu Rocky - oświetlenie
- Szczegóły
- Poprawiono: sobota, 24, wrzesień 2011 03:09
- Batłomiej Suder
Wbrew głównej zasadzie przyświecającej jeździe Daihatsu mówiącej o minimalizacji sprzętu i własnych potrzeb a maksymalizacji wrażeń i mobilności, minimalizacji wagi założyliśmy kilka dodatkowych lamp.
Przód - Hella 750F, Halogeny Wesem, lampy robocze Wesem
Tył - lampy robocze Wesem.
Założenie llamp zajęło tylko chwilę, gorzej jest z podpięciem ich do instalacji. ; - )
Najdroższym elementem układanki są klawisze z najwyższej półki:
Mieści się idealnie 7 klawiszy. (ten meksyk z kablami pod spodem juz uprzątniety)
Funkcje:
- przednie dalekośiężne
- przednie halogeny
- prawa robocza
- lewa robocza
- tylne robocze
- radio - odcięcie zasilania
- kompresor
Lampy zasilamy po stacyjce, inwerter, gniazda zapalniczek - asilane bezpośrednio z akumulatora. (trzeba pamiętac o wyłączaniu ładujących się elementów by nie rozładowac baterii glównej.
Ciekawe czy to wszystko się na coś przyda...?
Oświetlenie wnętrza realizujemy przez dodatkowe lampy LED.
Modyfikacje Daihatsu Rocky - bagażnik
- Szczegóły
- Poprawiono: piątek, 30, wrzesień 2011 22:58
- Batłomiej Suder
Bagażnik to jedna z najważniejszych spraw w samochodzie wyprawowym. Planowanie tego przedsięwzięcia zajmuje dużo czasu, jednak każda minuta spędzona nad planem procentuje w przyszłości.
Najłatwiej kupić gotowy produkt renomowanych firm. Świetne bagażniki z których korzystamy wykonuje firma UP z poznania. Są przemyślane i funkcjonalne, bardzo wytrzymałe (nawet ponad dozwolone wartości pojazdu, znajomi przewozili kiedyś z gruzji 500 kg wody na bagażniku i nic się nie stało) Wbrew pozorom takie szczegóły jak możliwość mocowania uchwytów do różnego rodzaju osprzętu jest bardo istotna, docenimy ją dopiero po kilu niepowodzeniach w montowaniu łopaty lub hi lifta na bagażniku.