• 1
  • 2
  • 3
  • 5
  • 6
  • 7
  • 9


Jednym z afrykaskich fenomenw, ktre zaskoczyy nas najbardziej, s telefonie komrkowe. Wszechobecne. Zasig jest prawie wszdzie. Wioski z sitowia i gliny, bez prdu, ludzie w jedynej zmianie ubra, jakie posiadaj ? ale telefony komrkowe maj tu prawie wszyscy.

Afryka pokochaa komrki, operatorzy poradzili sobie z inwestycjami ? nie wiemy, jak to jest moliwe, e nie ma tu czsto adnej innej infrastruktury, ale GSM ? jest wszdzie. Zupenie normalnym zjawiskiem jest 4 czy 5 masztw nadawczych GSM stojcych obok siebie w towarzystwie wiejskich chatynek bez prdu i wody.

Budki z kartami prepaid to najpopularniejszy wtek w lokalnym budownictwie. Kramy z akcesoriami do komrek to najbardziej modny i wszechobecny biznes. Szopki w ktrych mona naadowa kad komrk ? s na kadym rogu i w kadej wsi. Afryka komrkami stoi i basta, co wida rwnie w miejscowej brany reklamowej.



RRM: Rcznie Robiony Marketing


Rcznie malowane reklamy sieci telefonicznych, takich jak Airtel, dominuj w krajobrazie, wygrywajc pojedynek nawet z Pepsi i Coca Col, ktre walcz tu o Klienta od dziesicioleci. Gdzie nic nie ma, komrka i tak ma zasig, a Pepsi lub Col na pewno mona kupi nawet tam, gdzie nie da si kupi wody.

Zaskoczya nas rwnie oryginalna interpretacja zjawiska reklamy w przestrzeni publicznej? prawie wcale nie ma tu billboardw, za to wszdzie na budynkach, potach, cianach rozkwita reklama rcznie malowana. Ma ona niezaprzeczalne zalety: nie ma to, jak rczna robota. Efekt estetyczny jest nie tylko oryginalny, ale rwnie miy dla oka ? takie reklamy jako lepiej integruj si z otoczeniem, s tu naturalnym elementem krajobrazu, nie gryz si z architektur i klimatem miejsca tak, jak reklamy w Europie. Reklama rcznie malowana jest rwnie bardzo trwaa. Poza kolorami i znakami takich tuzw, jak telefonie GSM i producenci napojw gazowanych, najwicej wida reklam maych, lokalnych biznesw ? mnstwo tu markowych zakadw fryzjerskich (Barber Shop), sklepikw, warsztatw. I wszyscy intensywnie si reklamuj. Przecitny fryzjer ma na reklamie nie tylko wasn mark w rodzaju ?Samantha Saloon?, ale rwnie realistycznie oddane wizerunki rnych rodzajw fryzur, jakie mona u niego zamwi.

Sama brana reklamowa to oddzielna ga lokalnego przemysu ? rcznie malowane reklamy s oczywicie podpisywane przez swoich twrcw wraz z podanym numerem komrki. Wiemy ju zatem, e w Tanzanii jest rwnie mnstwo agencji reklamowych ;-)


Dodatkowe informacje